Doptårta i tre våningar - jag fick mig en rejäl läxa!!!

Jag fick frågan om jag kunde göra en doptårta som såg ut såhär - så var det en bild på en superfin tårta, som gick i rosa - men den skulle gå i ljusblått. Det var en riktig utmaning - jag har aldrig gjort en så stor tårta förut, men jag sade att jag absolut var villig att prova. Allt gick bra, och den blev väldigt fin.
Idag hämtades tårtan och pappan som hämtade tårtan var jättenöjd och vi satte den mycket försiktigt i bilen i framsätet med bälte för att den skulle åka så säkert som möjligt härifrån.

Efter en halvtimme ringer en förtvivlad mamma -tårtan håller på och kollapsar. Nedre delen spricker - tårtan är för tung! Oh shit - jag fick paniiik! Packade snabbt alla saker jag kunde tänkas behöva och gasade iväg i ösregnet. (i en bil där vindrutetorkaren inte fungerar) Väl framme var det bara att sätta igång och arbeta! Jag försökte laga de värsta sprickorna så gott det gick. Men den blev ju inte perfekt. :-( SÅÅÅ tråkigt. Men nu har jag ju lärt mig en rejäl läxa!

Jag använde sugrör som stödpinnar - det har alltid fungerat på 2 våningstårtor. Men hädanefter kommer jag köpa riktiga stödpinnar!!

Såhär såg tårtan ut innan bilfärden:







Efter min livräddning såg tårtan ut såhär:



Fula sprickor som jag inte kunde få bort. :(



Tårtan innhåller iallafall vit chokladmousse på Lint´s underbara vita chokladkaka som ger en fantastisk chokladmousse, hallonmousse, mjölkchokladmousse och glasskräm. Täckt och dekorerad med dekorfondant. Pärlorna är av dekorfondant som jag rullat i pärlemopulver.

2 kommentarer:

  1. WOW, vilken underbar tårta! Herregud, när jag och min make kan göra sådana här tårtor... jag då öppnar vi eget :) Superfin var den. Synd det där att den började kollapsa, tror det är en bra idé att köpa äkta stödpinnar. Alltid lär man sig något när man gör tårtor minsann!

    SvaraRadera

Skriv en kommentar!